کد خبر: 916

تاریخ انتشار: 2021-10-05

پاسخ‌های علامه طباطبایی به چهار پرسش درباره مهدویت

صدقه دادن از طرف امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف چگونه است؟ عمومات ادله اهداء و نیابت در عبادات مستحبه از قبیل نماز، صدقات، تلاوت قرآن و غیر ذلک، اهداء به امام علیه‌السلام بلکه پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و نیابت از آنان را نیز ممکن است شامل گردد. راه رسیدن به امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف چیست؟ امام زمان علیه‌السلام خود […]

صدقه دادن از طرف امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف چگونه است؟
عمومات ادله اهداء و نیابت در عبادات مستحبه از قبیل نماز، صدقات، تلاوت قرآن و غیر ذلک، اهداء به امام علیه‌السلام بلکه پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و نیابت از آنان را نیز ممکن است شامل گردد.

راه رسیدن به امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف چیست؟
امام زمان علیه‌السلام خود فرموده است: شما خوب باشید، ما خودمان شما را پیدا می‌کنیم.
درباره ظهور حضرت ولی عصر عجل‌الله‌فرجه‌الشریف در روایت آمده است: لایضهر الا و یظهر الفساد؛ ظهور نمی‌کند مگر این‌که فساد آشکار گردد.
هم‌چنین در احادیث متعدد آمده است: یملا الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا؛ بعد از این‌که زمین از ظلم پر می‌گردد، آن را با قسط و داد پر می‌کند.

آیا از این‌گونه روایات استفاده نمی‌شود که نباید با فساد و ظلم و جور مبارزه نمود، تا زمینه ظهور حضرتش فراهم گردد؟
لازمه این سخن، حلال شمردن حرام و جواز ترک واجبات است و مسلماً حضرت نمی‌خواهد که فساد کنیم تا بیاید و ما را گردن بزند.

آیا روایتی که می‌گوید: همه در زمان حضرت مهدی علیه‌السلام مسلمان می‌شوند، درست است؟
خداوند متعال می‌فرماید:

 إِذْ قَالَ اللَّهُ یَا عِیسَیٰ إِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَرَافِعُکَ إِلَیَّ وَمُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِینَ اتَّبَعُوکَ فَوْقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلَیٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأَحْکُمُ بَیْنَکُمْ فِیمَا کُنتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ آل‌عمران/٥٥؛

 (به یاد آورید) هنگامی را که خدا به عیسی فرمود: من تو را برمی‌گیرم و به سوی خود، بالا می‌برم و تو را از کسانی که کافر شدند، پاک می‌سازم؛ و کسانی را که از تو پیروی کردند، تا روز رستاخیز، برتر از کسانی که کافر شدند، قرار می‌دهم؛ سپس بازگشت شما به سوی من است و در میان شما، در آن‌چه اختلاف داشتید، داوری می‌کنم.

ظاهراً روایت فوق مخالف با این قسمت از آیه است که می‌فرماید: وَجَاعِلُ الَّذِینَ اتَّبَعُوکَ فَوْقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلَیٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ، زیرا این جمله می‌رساند که کفار تو روز قیامت وجود دارند. در روایتی نیز آمده است که: حضرت از آن‌ها جزیه می‌گیرد.

منبع: از کتاب “در محضر علامه طباطبایی”، نوشته محمد حسین رخشاد

/۶۲۶۲

ارسال دیدگاه

*

code