کد خبر: 349

تاریخ انتشار: 2020-08-04

علت وقوع سیل را به عوامل خارج از کنترل نسبت ندهید

"محمد مجابی" اضافه کرد: بارانهای باران اخیر در کشور با اتفاقات تلخی برای ایرانیان همراه بود ، زیرا تخمین زده می شود بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است که به ۱۸۰ هزار واحد مسکن خسارت وارد کرده و فقط ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار در بخش کشاورزی. " این خسارت […]

"محمد مجابی" اضافه کرد: بارانهای باران اخیر در کشور با اتفاقات تلخی برای ایرانیان همراه بود ، زیرا تخمین زده می شود بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است که به ۱۸۰ هزار واحد مسکن خسارت وارد کرده و فقط ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار در بخش کشاورزی. " این خسارت به ۱۹ استان کشور وارد کرده است و این خسارت در حال افزایش است.
وی اظهار داشت: البته لازم به ذکر است که سیلاب در استانهای کشور همدلی و سرمایه اجتماعی شدیدی را در کل کشور نشان داد ، اما اثرات روانی دامنه در گروههای آسیب پذیر بویژه کودکان در مناطق سیل زده برآورد دقیق دارد. در مورد این آسیب ها باید گزارش ملی و جدول زمانی قابل قبول تهیه شود.
مجابی ادامه داد: در شرایط فعلی به جز بخش هایی از استان خوزستان مراحل اول تا سوم بحران گذشته است و به نظر می رسد در مرحله چهارم بحران که همان مرحله بازسازی است با نگاهی دقیق و از از منظر سیاست گذاری و سیاست گذاری های عمومی ، می توانیم به آسیبهایی که به عنوان پنجره فرصت وارد کرده است نگاهی بیندازیم.
رئیس کمیته محیط زیست شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پنجره های فرصت ، زمان هایی هستند که در حوزه عمومی رخ می دهد و می توان فرصتی برای ورود برخی از موضوعات در تقویم سیاست های عمومی تلقی کرد.
وی افزود: این لحظه که می تواند منجر به تمرکز مجدد بر مفهوم پایداری در فعالیت های توسعه شود ، یک فرصت بسیار مهم است ، در شرایط فعلی که ابرهای تاریک و عاطفی بحران تا حدی ناپدید شده اند ، مشخص شد که بخش قابل توجهی از خسارت ناشی از چیزی بوده است. " به گفته وزیر نیرو ، تجاوز انسانی به خانه رودخانه ، ساخت و سازهای مجاز یا غیرمجاز توسط شهروندان و دولت و مؤسسات دولتی و گسترش كشاورزی در بستر رودخانه و بستر سهم بسزایی در خسارات مالی و انسانی داشته است.
وی ادامه داد: واقعیت این است که با توجه به تغییر الگوهای بارندگی در سالهای خشکسالی و احداث سدها و سدها در برخی نقاط با گذشت زمان ظرفیت سدها و همچنین نحوه زندگی مردم و الگوهای استفاده از زمین به گونه ای تغییر می کند که نشان می دهد که فراموش شده است. " حجم طبیعی و جریان آب و سیل که باید از این مسیرها عبور کند ، چیست؟
مجابی اظهار داشت: اما تمام این موارد در حالی که توجه به محیط زیست فراموش می شود در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مشهود است ، موضوعی که در ماده ۵۰ قانون اساسی حمایت از محیط زیست را به عنوان یک وظیفه عمومی ممنوع کرده است و جبران ناپذیر آنها. آلودگی و تخریب. "
وی افزود: علاوه بر این ، ما در شش برنامه توسعه در سند بالادستی شاهد تکرار این مهم هستیم که این موضوع مهر تأیید سیاست های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری است ، در بسیاری از این موارد ، تجاوز به محیط زیست جرم تلقی می شود. " محدودیت قانونی منابع طبیعی متناسب با پتانسیل های زیست محیطی بر اساس معیارها و شاخص های پایداری را تعریف می کند.
وی اظهار داشت: این قوانین همچنین نویدبخش مدیریت جامع ، هماهنگ و منظم منابع حیاتی مبتنی بر استحکام و پایداری اکوسیستم با افزایش ظرفیت ها و قابلیت های قانونی و ساختاری آن است.
مجابی در ادامه به تغییرات آب و هوا و تأثیرات آن اشاره کرد و گفت: باید در نظر داشت که یکی از اثرات تغییرات آب و هوایی تشدید پدیده های جوی است و سازگاری با اثرات آن یکی از الزامات سیاست گذاری است که در بند ذکر شده است. ۷ سیاست کلی محیط زیست. " این مورد تأکید مقام معظم رهبری است.
وی افزود: بنابراین سیاستگذار نمی تواند با درک شهودی و تجربی مدیریت کند ، اما باید با یک مطالعه دقیق بتوانیم همه خطرات را رعایت کنیم و ثانیاً برای کاهش این خطرات برنامه ریزی کنیم.
رئیس کمیته محیط زیست شورای تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به نظر می رسد این موارد در مواردی مانند اجازه دادن به وزارت نیرو به فروش می رسد که به دلیل عوامل طبیعی و غیر طبیعی از طریق مزایده های عمومی در بودجه ۹۴ با تغییر در چند کاربری اراضی به فروش برسد. و ساخت و ساز و زراعت در منطقه رودخانه در فارس ، گلستان ، لرستان و خوزستان ؛ به فراموشی سپرده شد.
وی تأکید کرد: تحلیل دقیق علل سیلاب در فروردین ماه سال ۱۹۹۸ در کشور و سهم دقیق هر یک از عوامل باید در تهیه گزارش های ملی و کارشناسی باقی بماند ، اما براساس تجربیات موجود در زمینه سیاست گذاری باید انجام شود. توصیه می شود که یک نگاه تقلیل گرایانه و سیاسی در مورد سیل و اشتراک گذاری داشته باشید. از چندین عامل درگیر خودداری کنید ، از مراجعه به علت سیلاب به یک عامل خارج از کنترل مانند تغییرات آب و هوایی خودداری کنید ، زیرا کار ما سازگاری با عوامل متغیر و سیاست گذاری جدید و نادیده گرفتن عوامل انسانی و داخلی آسیب سیل است.
وی گفت: "همچنین در مرحله بازسازی باید پاسخ های کوتاه مدت را با دیدگاه اصلاح طلبان جایگزین کنیم. بسیاری از شهرهایی که نیاز به بازسازی دارند اکنون با توجه به قوانین طبیعی باید در طراحی مجدد فضاهای شهری و روستایی اصلاح شوند." .
مجابی در خصوص مدیریت سیلاب اظهار داشت: با توجه به مدیریت سیلاب باید از مدیریت آبخوان و گسترش سیلاب بر روی سفره های آبخیز در نظر گرفته شود زیرا ساخت سد تنها راه کنترل آب های سطحی نیست.
وی تأکید کرد: "بگذارید تقاضای توسعه پایدار را به یک مطالبه مردمی تبدیل کنیم. واقعیت این است که در قوه مجریه احتمال مقاومت به دلیل عدم آگاهی زیست محیطی مردم در برابر از بین بردن حملات به طبیعت وجود دارد. یک عامل بازدارنده و مهم است. "
"بیایید آسیب های سیل را به فرصتی برای بازگشت به سیاست های کلی سیستم در محیط زیست تبدیل کنیم. طبیعت قوانین خاص خود را دارد و نادیده گرفتن آن ، گرچه ممکن است منجر به رشد اقتصادی محدود و متناوب شود ، اما به زودی یا بعداً هزینه بیشتری پرداخت کرد. " این امر آسیب های بلایای طبیعی را به ما وارد می کند.
وی ادامه داد: ایران کشوری است که باید براساس مدیریت زمین مدیریت شود این کشوری است که در زمینه بلایای طبیعی در مناطق مختلف دارای خطرات مختلفی است و اگر ما با دقت عمل نکنیم تا این خطرات را رصد کنیم و بهبود ببخشیم. شهرک سازی ، ما در آینده با بسیاری از بحران های مشابه روبرو خواهیم شد. " اما اگر از این تجربه و فرصت استفاده کنیم ، می توانیم اقدامات درمانی را در مواقع مناسب اجرا کنیم.
مجابی گفت: "با وجود قوانین بالادستی ، ما هنوز در زمینه محیط زیست تخلفات زیادی را شاهد هستیم." "خط مشی های زیست محیطی عمومی در سال ۱۹۹۴ توسط مقام معظم رهبری اعلام شد و برای اینکه این سیاست ها قابل اجرا باشد ، باید به قانون تبدیل شوند."
وی افزود: قوانینی در زمینه های مختلف تهیه شده است که یا تصویب شده و اعلام شده است یا در مراحل پایانی ارتباطات قرار دارد ما قانون هوای پاک ، قانون حفاظت و ترمیم تالاب ها ، قانون منابع ژنتیکی و قانون حمایت از خاک را داریم. ، برخی از آنها در مراحل آخر قرار دارند. " و برخی از آنها تهیه ، تصویب و ابلاغ شده است.
مجابی ادامه داد: این قوانین از طریق تعامل بین دولت و مجلس تصویب شد و می تواند بسیاری از بحران های زیست محیطی را در شرایط بهتری مدیریت کند.

وی تأکید کرد: با همه اینها نباید فراموش کنیم که در وهله اول باید یک جنبش عمومی ایجاد شود ، همانطور که ما آن را پنجاهمین اصل قانون اساسی می نامیم که وظیفه عمومی حمایت از محیط زیست است ، البته دولت وظیفه دارد زمین و موضوعات را آماده کند. " متفاوت برای تأکید بر رعایت این اصول.
مجابی افزود: به طور کلی اسناد بالادستی قوی در زمینه محیط زیست در کشور وجود دارد از جمله سیاست های ارتباطی رهبری در حوزه محیط زیست و ماده ۵۰ قانون اساسی ، اما ما هنوز شاهد تخریب محیط زیست و پیامدهای آن از این دست هستیم. به عنوان سیل در کشور "

رئیس کمیته محیط زیست شورای تشخیص مصلحت نظام همچنین در مورد میزان خسارت های زیست محیطی ناشی از سیل اخیر در استان های مختلف کشور گفت: "مسئولیت بحران بر عهده وزارت کشور است و قطعاً رسیدگی به خسارت های زیست محیطی خواهد داشت. در گزارش های دقیق تر آن "

۵۶۵۶

ارسال دیدگاه

*

code